Rok 1955: Posledné zvary na Trati družby
V utorok 13. septembra slávnostne otvorili premávku na novom úseku Trate družby medzi Kysakom a Margecanmi. Bol to posledný, najťažší úsek na tejto trati.
"Trať družby so Sovietskym zväzom je obrovským dielom našich pracujúcich. Budovatelia, ktorí pracovali na jej zdvojkoľajnení, vylomili a presunuli od začatia stavby milióny kubíkov zeminy a tvrdej skaly. Nová trať vynechá ostré zákruty a značne sa skráti. Prechádza cez obrovské zárezy a násypy, niekoľko ráz preklenie Hornád a prechádza jedným z najväčších dvojkoľajných tunelov v strednej Európe - Bujanovským tunelom.
Nová dvojkoľajová trať, ktorá je od starej trate značne vyššie položená, umožní v budúcnosti výstavbu nových vodných diel na Hornáde", píše sa v archívnej správe TASR.
Heslom „Strane, vláde česť a sláva - spojená je Moskva Praha“ napísaným na koľajnici, vyjadrili svoju radosť pracovníci Železničného staviteľstva v Košiciach, keď posledným párom koľajníc dokončili pokládku koľajníc na úseku Trate družby Kysak - Margecany. Spojenie dokončil kolektív stavebného vlaku 35, ktorý pod vedením náčelníka Mateja Krnáča dosahoval pri pokládke na Trati družby stále vynikajúce výsledky.
"V utorok 13. septembra slávnostne otvorili premávku na novom úseku Trate družby medzi Kysakom a Margecanmi. Bol to posledný najťažší úsek na tejto trati. V dĺžke tri a pol kilometra sa vybudoval mohutný Bujanovský tunel. Krásnym dielom je aj Ružínsky viadukt, ktorý taktiež nemá páru.
Najzaujímavejšie na tomto úseku Trate družby je to, že rýchliky skrátia cestu z Kysaku do Margecian o 15 minút a osobné vlaky až o pol hodiny. Nákladné vlaky skrátia cestu na tomto úseku dokonca o 1 - 2 hodiny", uvádza archívna správa TASR.