Sekcia

Rok 1971: Na bratislavský Štrkovec prišla prvá električka

Dňa 1. apríla 1971 bola v Bratislave dokončená nová električková trať do Ružinova – Pošne, po ktorej začala premávať linka číslo 8.

 

     Na novú trať električiek Centrálne trhovisko - Štrkovec dnes slávnostne vyšla prvá električka. Bratislavčanov bude nová linka číslo 8 spájať s Hlavnou stanicou a sídliskom Pošeň.

Námestník primátora dr. František Hrubec pri slávnostnom otvorení novej električkovej trate na Štrkovec. Foto: archív TASR, autor J. Lofaj/1. apríla 1971

 

     Výstavba tejto trate stála vyše 20 miliónov korún. Dodávateľ stavby - Železničné staviteľstvo Bratislava, položil v jednom smere 4160 metrov koľajníc, zabudoval 112 stožiarov a natiahol okolo 9 kilometrov trakčného trolejového vedenia.

Osmička - číslo novej trate - pripravená na Centrálnom trhovisku, aby odviezla prvých pasažierov - účastníkov slávnostného ceremoniálu. Foto: archív TASR, autor J. Lofaj/1. apríla 1971

 

     Začiatkom 70. rokov sa v Bratislave začalo hovoriť aj o novom nosnom systéme dopravy. Mala sa ním stať rýchlodrážna koľajová doprava, ktorá mala byť vedená v tuneloch a na povrchu. MHD počítala s viac ako 600 tisíc obyvateľmi Bratislavy a vyše 700 tisíc užívateľmi z okolitého regiónu. V pláne bolo vybudovať dve krížové trasy. Prvá mala viesť zo Stupavy cez Devínsku Novú Ves, Dúbravku a Karlovu Ves (na povrchu) cez tunel na Obchodnú a Záhradnícku ulicu (v tuneli) do Ružinova, Slovnaftu a Podunajských Biskupíc (opäť po povrchu). Druhá trasa bola naplánovaná z Petržalky popod Dunaj na Šafárikovo námestie, Vajnorskú ulicu (v tuneli) do Rače, Pezinka a Modry (na povrchu). Plánovaný termín dokončenia uvažoval s rokom 1996.

Prvá električka na bratislavskom Štrkovci. Foto: archív TASR, autor J. Lofaj/1. apríla 1971