Alweg – futuristická doprava pre Vysoké Tatry
V polovici 60. rokov minulého storočia mohli Vysoké Tatry získať punc svetovosti. Tatranská elektrická železnica mala byť nahradená jednokoľajovou visutou dráhou Alweg.
„Kolektív pracovníkov Štátneho ústavu pre rajónové plánovanie v Bratislave vedený inž. Petrom Hubkom, vypracoval na základe širokých vedeckých výskumov podložených modernou výpočtovou technikou, Územno-ekonomickú štúdiu dopravného riešenia oblasti Vysokých Tatier. Podľa tohto návrhu sa má namiesto Tatranskej elektrickej železnice vybudovať jednokoľajová visutá dráha typu Alweg, ktorá je švédskym patentom“, píše sa v archívnej správe TASR.
„Trasa monorailu by viedla zo železničnej stanice Poprad do Starého Smokovca a zo Štrbského Plesa cez Starý Smokovec do Tatranskej Lomnice. Výhľadovo sa trasa plánuje až do Javoriny.
Princíp visutej dráhy spočíva v tom, že vozňová súprava, poháňaná elektrinou sa pohybuje na pneumatických kolesách po trati zdvihnutej nad úrovňou terénu. Výška podperných stĺpov by bola 5-7 m. Kapacita súprav o troch vozňoch je 240 cestujúcich.
Okrem technických výhod umožňuje tento systém dopravy maximálne šetrenie prírody, mimoúrovňové križovanie, lacnejšiu údržbu, najmä za vysokého stavu snehu. Trať by bola prvá svojho druhu vo vysokohorských podmienkach a merala by 34 km. Náklady na ňu by boli menšie asi o 15%, ako sa vynaložia na rekonštrukciu TEŽ.
Koncepcia tohto riešenia dopravy vo Vysokých Tatrách bola dosiaľ odsúhlasená na Okresnom národnom výbore v Poprade a Krajskom národnom výbore v Košiciach“, uvádza správa TASR.
Z histórie Alwegu...
Alweg bol jednokoľajový typ dráhy zložený z 20 až 30 m dlhých betónových nosníkov položených na betónových pilieroch. Vozidlá, ktoré po nej jazdili boli poháňané elektrinou a dosahovali rýchlosť až 100 km/hod.
Od začiatku 60. rokov sa v Tatrách pracovalo na územnom dopravnom riešení pre celú oblasť. Dopravu v tom čase zabezpečovala Tatranská elektrická železnica, ktorá mala k dispozícii iba staré električky. Návrhy odborníkov sa rôznili, popri obnove ozubnicovej železnice sa kreslila aj štvorprúdová cesta. Alweg sa zdal mnohým ako pridrahý sen, ktorý však nadchol Slovákov natoľko, že sa začali naň zbierať.
Zbierku vyprovokovali vysokoškolskí študenti a zastrešil ju denník Smena. Za niekoľko týždňov sa vyzbieralo viac ako 5 miliónov Kčs.
Akciu Alweg, ktorá nadobudla masový charakter zastavila vo februári 1968 čs. vláda. Minister dopravy Alois Indra na tlačovej konferencii oznámil stovke zhromaždených novinárov z celej republiky, že Alweg nebude. Na Slovensku to vyvolalo vlnu nevôle. Hneď na druhý deň vyšlo do ulíc Bratislavy okolo dvetisíc študentov.
„Po piatkovej tlačovej besede o dopravnom systéme Alweg vo Vysokých Tatrách prešli dnes na poludnie poslucháči bratislavských vysokých škôl ulicami mesta s transparentmi "Chceme Alweg, Tatrám Alweg" a tlmočili túžbu mladých po výstavbe moderného dopravného nekonvenčného systému vo Vysokých Tatrách.
S cieľom oboznámiť sa s podrobnosťami a prispieť k urýchleniu vyjasnenia výstavby Alwegu, zišli sa potom v aule Slovenskej vysokej školy technickej na stretnutí bratislavských vysokoškolákov. Okolo dvetisíc poslucháčov jednotlivých fakúlt vysokých škôl si pozorne vypočulo príhovory predstaviteľov nášho verejného života, odborníkov a mládežníckych funkcionárov", uvádza archívna správa TASR.
Namiesto Alwegu škola
Zbierka za zrušený Alweg pomohla obci Nemecká. Časť vyzbieraných peňazí si darcovia zobrali naspäť, stále však zostávalo viac ako 3,5 milióna Kčs. Z týchto peňazí v Nemeckej postavili novú základnú školu.