Sekcia

Oľga Borodáčová-Országhová prvá profesionálna herečka

Dňa 16. decembra 1899 sa v Záturčí pri Martine narodila prvá slovenská profesionálna herečka, národná umelkyňa Oľga Borodáčová-Országhová.

     Oľga Borodáčová-Országhová bola manželkou jedného zo zakladateľov a budovateľov slovenského profesionálneho divadla Jána Borodáča (1892-1964).  Bola členkou ochotníckeho divadelného súboru vo Vrútkach. V rokoch 1920-1921 vyštudovala herectvo na Štátnom konzervatóriu v českej Prahe. Tu sa zoznámila aj so svojim budúcim manželom J. Borodáčom, ktorý bol prvým Slovákom študujúcim herectvo v Prahe. Spolu prijali angažmán v Propagačnom súbore SND, tzv. Marška (1921-1922). Po jej zániku sa obaja vrátili do Bratislavy, ale SND nemalo peniaze na platy hercov. Mladá Országhová sa teda vrátila domov do Záturčia a Borodáč sa načas vrátil k povolaniu učiteľa v Sabinove. Boli však do seba zaľúbení, a tak sa ešte v roku 1922 zosobášili vo Vrútkach. Spolu odišli do Sabinova, kde založili Dramatický krúžok J. Palárika.

Návrat do Bratislavy

     V roku 1924 zavolal riaditeľ SND Oskar Nedbal Borodáčovcov naspäť do Bratislavy. Jej monológ Salome z Hviezdoslavovej drámy Herodes a Herodias stál na počiatku dejín umeleckého vysielania slovenského rozhlasu v roku 1926. V rokoch 1928-1942 vyučovala na Hudobnej a dramatickej akadémii v Bratislave. Jej manžel sa stal dramaturgom a umeleckým šéfom Činohry SND (1929).      

Činoherný súbor ND naštudoval a vo štvrtok 30.júna uviedol v Divadle P.O.Hviezdoslava v Bratislave hru dramatika Ivana Stodolu Jožko Púčik a jeho kariéra. Zaslúžilá umelkyňa Oľga Borodáčová-Országhová, vytvorila v hre postavu pani predsedníčky. Foto: archív TASR, autor V. Přibyl/4. júl 1955

Herecká osobnosť

     Postupne sa Oľga Borodáčová-Országhová vypracovala na výraznú hereckú osobnosť 30. a 40. rokov 20. storočia. V tomto období dosiahla najhodnotnejšie tvorivé výsledky. Jej Miluša v Palárikovom Dobrodružstve pri obžinkoch (1933) vzbudila veľkú pozornosť pražskej divadelnej kritiky, ktorá oceňovala herečkinu harmóniu vizuálnej pôsobivosti a vynikajúci hlasový prejav. Hlavné úlohy sa obsadzovali u nich doma a ona si vyberala... Najväčšou konkurentkou bola pre ňu Hana Meličková.    

Obsadzovaná herečka   

     S menom Borodáčovej-Országhovej sa spája úctyhodná séria postáv slovenskej klasickej drámy, napríklad: Madlena v Chalupkovom Kocúrkove (1925), Slivková v Stodolovom Čaji u pána senátora (1929), Málika v Stodolovej Márii Havranovej (1941, 1945), Matka v Barč-Ivanovej Matke (1944) a mnoho iných. Jej legendárnou postavou bola Mara v Tajovského Ženskom zákone, ktorú vo viacerých inscenáciách hrávala tri desaťročia. V postave Alžbety v dráme Alžbeta Anglická hosťovala v roku 1932 v pražskom Národnom divadle a úspešne priviedla na slovenské javisko celý rad veľkých ženských postáv svetovej drámy: bola Lady Macduffovou v Shakespearovom Macbethovi (1933), Violou vo Večeri trojkráľovom (1928, 1936), Nasťou v Gorkého hre Na dne (1932), Varjou v Čechovovom Višňovom sade (1934), Sofoklovou Antigonou (1940) aj Iokastou (1941).       

V sobotu 8. mája, v predvečer Dňa víťazstva, uviedol činoherný súbor Novej scény v Bratislave hru ukrajinského dramatika, laureáta Stalinovej ceny, A. E. Kornejčuka Chirurg Platon Krečet. Celá hra je plná optimizmu, životnej pravdy a hlbokého sovietskeho vlastenectva. Scéna z 1. obrazu. Zľava: Eva Kristinová /Vaľa/,Oľga Borodáčová-Országhová /Mária Tarasovna Krečetová/, Juraj Šebok /Sťopa/ a Samuel Adamčík /Terentij Osipovič Bublik/. Foto: archív TASR, autor L. Roller/11. máj 1954

Odchod do Košíc    

      V roku 1945 zbavil nový intendant a riaditeľ SND Andrej Bagar Borodáča funkcie v divadle a poslal ho do Košíc budovať Východoslovenské národné divadlo. Oľga Borodáčová-Országhová odišla s ním. V Košiciach pôsobila spolu s manželom osem rokov (1945-1953). Po návrate do SND v Bratislave dostala viacero príležitostí. Z milovníčok a hrdinských úloh sa postupne prehrala k postavám matiek a starien, hrala napríklad Perošku v Králikovej Svätej Barbore (1953), Matku v Stodolovej Bačovej žene (1963), Sáru Goodovú v Millerových Salemských bosorkách (1966), Eugéniu v Mrožkovom Tangu (1967), Fioklušu v Ostrovského Búrke (1972). Jej herecká biografia zahŕňa asi 320 postáv v divadelných inscenáciách. Do dôchodku odišla v roku 1978.       

Borodáčová-Országhová vo filme

     Debutovala v roku 1935 zásluhou českých režisérov v snímke Milan Rastislav Štefánik. V roku 1938 ju opäť oslovili českí filmári a obsadili ju do filmu Neporažená armáda. Do slovenskej kinematografie vstúpila filmom v réžii J. Kadnára Katka (1949). Hrala vo filme Paľa Bielika Priehrada (1950), Kozie mlieko (1950), Nástup (1952), Rohy (1955), Rok na dedine (1967). Objavila sa v televíznom filme Bačova žena (1972) a naposledy sa na filmovom plátne objavila vo vojnovej dráme Život na úteku (1975).    

Uznanie pre významnú herečku   

     V roku 1955 získala Oľga Borodáčová-Országhová titul Zaslúžilá umelkyňa, v roku 1961 titul Národná umelkyňa. Dvakrát získala Štátnu cenu (1942, 1950) a v roku 1953 Vyznamenanie Za zásluhy o výstavbu. V roku 1957 vyšla o nej a jej manželovi monografia.

     Oľga Borodáčová-Országhová zomrela 13. septembra 1986 v Bratislave.