Rok 1988: Na školy sa dostáva nový spôsob hodnotenia žiakov
Príliš skoré známkovanie žiakov 1. ročníkov prináša so sebou zbytočné problémy. Deti strácajú chuť do učenia a objavujú sa u nich psychické problémy.
"Príliš skoré a časté hodnotenia a klasifikácia žiakov v prvej triede viedli k vyzdvihovaniu schopných a rozumovo vyspelých žiakov a stavalo do nevýhody deti mladšie a z menej podnetného a sociálne zanedbaného rodinného prostredia.
Značná časť týchto detí nestačila v prvých mesiacoch pracovnému tempu schopnejších žiakov, hoci sa ich výsledky pod vedením učiteľa, do konca školského roku značne zlepšili. Pre neúspech sa na začiatku školského roku dostali v kolektíve do nepriaznivej situácie, strácali chuť do učenia, vznikali u nich neurózy a iné nepriaznivé psychické prejavy.
Nový spôsob hodnotenia žiakov na začiatku povinnej školskej dochádzky teda vychádza z dlhoročného pozorovania vplyvu doterajšieho spôsobu klasifikácie na psychiku detí. Podobný spôsob hodnotenia žiakov je už aj v ďalších krajinách (Fínsko, Portugalsko, Švajčiarsko, Nórsko, Švédsko), kde v nižších ročníkoch nehodnotia deti známkami", píše sa v archívnej správe TASR.