Rok 1964: Najväčší letecký deň na Sliači
Historické letisko SNP na Sliači, známe v slávnych dňoch bojov slovenského ľudu proti fašistom pod menom Tri duby, bolo 29. augusta dejiskom najväčšieho leteckého dňa v doterajšej histórii československého letectva.
"Strážcovia vzdušného priestoru našej republiky a zväzarmovskí piloti, pokračovatelia tradícií novej doby, pozdravili leteckým dňom 20. výročie veľkého revolučného hnutia slovenského ľudu.
Na letisku, na ktorom v ťažkých dňoch veľkého boja nášho ľudu za slobodu denne pristávali sovietske lietadlá prinášajúce pomoc povstalcom, privítali desaťtisíce účastníkov osláv z celej republiky sovietsku stranícku a vládnu delegáciu na čele s Nikitom Sergejevičom Chruščovom, prvého tajomníka ÚV KSČ, prezidenta republiky Antonína Novotného spolu s prvým tajomníkom ÚV KSS Alexandrom Dubčekom a ďalšími poprednými predstaviteľmi strany, vlády a Národného frontu, uvádza archívna správa TASR.
"Štartovaciu plochu opúšťa nadzvukové lietadlo - jedno z najnovších diel sovietskych leteckých konštruktérov. Lietadlá, ktoré často nevidíme. Z nadoblačných výšok vydávajú aerodynamické rany pri prekonávaní rýchlosti zvuku.
Tisíce párov očí sledovalo štart týchto lietadiel, pritom si málokto stačil uvedomiť, že už na štartovacej ploche mali takú rýchlosť, s akou sa pohybovali počas druhej svetovej vojny bežné typy lietadiel vo vzduchu. Sú to nové reaktívne lietadlá s nadzvukovou rýchlosťou, prvý raz predvedené v Sovietskom zväze pri tušimskej prehliadke roku 1961. Sú to lietadlá, ktoré zabezpečujú Sovietskemu zväzu v letectve rovnaké svetové prvenstvo, ako v oblasti výskumu kozmu", píše sa v archívnej správe TASR.
História sliačskeho letiska sa začala písať 15. júla 1935. Severne od Zvolena, pri majeri Tri Duby pristáli v tento deň prvé vojenské lietadlá. O rok neskôr sa na letisku otvorila letecká škola. Riadil ju Československý aeroklub pre stredné Slovensko, so sídlom vo Zvolene. V apríli 1936 dostal z národnej leteckej zbierky 3 školské lietadlá. Od 1. septembra 1937 bola v priestoroch letiska už nasťahovaná letecká posádka. Následne v roku 1938 sa začali budovať kasárne pre letcov.
Letisko Tri Duby plnilo dôležitú úlohu počas Slovenského národného povstania. V tom čase bol jeho veliteľom kpt. Belo Kubica. V septembri 1944 bolo letisko niekoľkokrát bombardované. Prevádzka bola na ňom obnovená v marci 1945 a zároveň bolo premenované na Letisko SNP Sliač.