Sekcia

Buduje sa prvé socialistické mesto

Hutný kombinát (HUKO) bol verejnosťou sledovaný projekt. Mala sa v ňom spracovávať železná ruda, ktorú národné hospodárstvo potrebovalo ako soľ. Popri výstavbe závodu sa začalo budovať aj nové mesto, v ktorom malo neskôr žiť 13 tisíc ľudí.

     O výstavbe najväčšieho hutného kombinátu v republike rozhodol Ústredný výbor KSČ v roku 1951. HUKO sa začal stavať vo Veľkej Ide pri Košiciach a je predchodcom neskorších Východoslovenských železiarní, dnes U.S. Steel. Stavať sa začalo bez projektovej dokumentácie, ale s plnou podporou vtedajších politických špičiek. V tom čase sa stalo pravidlom, že nekoncepčnosť hocičoho sa zastierala nadšením pracujúceho ľudu. Závod mal byť dokončený do roku 1955. Výroba sa však mala spustiť už v roku 1953. Po spustení HUKO do plnej prevádzky malo závod opustiť desať nákladných vlakov surového železa denne.

 

     V novovznikajúcich železiarňach mali pracovať stovky ľudí, pre ktorých bolo potrebné zabezpečiť ubytovanie. A tak v tesnej blízkosti HUKO začalo vyrastať aj nové socialistické mestečko. V archívnej správe sa uvádza, že toto mesto plánujú až pre trinásť tisíc ľudí.

Námestie s Gottwaldovou sochou uprostred

      "Na sídlisku veľkej stavby socializmu na východnom Slovensku Hutného kombinátu, stavajú prvé bloky slobodární, pozostávajúcich z 384 bytových jednotiek. Budú to prvé domky krásneho socialistického mesta, prvého jednoliateho ubytovacieho celku, ktorý vybudujeme podľa vopred dôkladne premysleného plánu. Stavoprojekt vypracoval plány tak, aby mesto Hutného kombinátu zodpovedalo zásadám užitočnosti a pritom nerušilo pravidlá estetiky. Mesto, ktoré predbežne plánujú pre 13.000 osôb, bude deliť priesečník hlavných ulíc na štyri symetrické štvrte. Na priesečníku hlavných ulíc uprostred mesta bude hlavné námestie s mestskou správnou budovou. Mohutná socha prezidenta republiky Klementa Gottwalda bude stáť pred 50 metrov širokou Alejou úderníkov vrúbenou stromoradím a obrazmi najlepších pracujúcich závodu."

Zatiaľ, čo sa dvíhajú prvé domy, už sa pripravujú cesty a kanály v ďalších úsekoch socialistického mesta. Pri výkope cesty úspešne pracuje parta Jána Štrbáka, ktorá plní normu priemerne nad 300%. Všetci pracujúci z party Jána Štrbáka, okrem dvoch sú bývalí administratívni zamestnanci. Tento vysoký výkon dosahujú tak, že si vedia prácu zorganizovať. vymerajú si a rozdelia určitý úsek na jednotlivca a tak medzi sebou súťažia. Foto: archív TASR, autor J. Kočiš/23. novembra 1951

     Pri výstavbe HUKO „zahučali“ viacerí. Kvôli nekoncepčnosti bola výstavba závodu v roku 1953 zastavená. Hľadali sa tzv. nepriatelia štátu, ktorým by sa mohla prisúdiť vina, za toto nie práve zdarne budované dielo. V 50. rokoch uplynulého storočia naplno prebiehali komunistické procesy, ktoré nemali problém absurdne odsúdiť kohokoľvek za čokoľvek. Ich obeťou sa stal aj niekdajší generálny tajomník ÚV KSČ Rudolf Slánský, voči ktorému vzniesli aj obvinenie, že zámerne sabotoval výstavbu HUKO, pretože nedostatočne aplikoval sovietske skúsenosti. Slánskeho v Prahe odsúdili na smrť a 3. decembra 1952 ho popravili. V roku 1955 začali budovy HUKO demontovať.