Jawa 50 – úspešný vývozný artikel
Precízna výroba Jawy 50 preslávila výrobcov - pracujúcich n. p. Považských strojární po celom svete. V roku 1967 mala záujem o naše motory aj talianska firma Italemmezeta, ktorá ich montovala do svojich dizajnových rámov.
Národný podnik Považské strojárne a talianska firma Italemmezeta nadviazali spoluprácu pri výrobe malých motocyklov Jawa 50, typ 05, ktorý si už získal svetovú povesť. V Považskej Bystrici majú do konca mája 1967 vyrobiť pre taliansku firmu až 5 tisíc kusov motorov Jawa 50. Firma Italemmezeta si ich bude montovať do rámov vlastnej špeciálnej konštrukcie.
Úspešný dvojsedadlový motocykel
Sériová výroba nového ľahkého motocyklu Jawa 50, typ 05 sa v n. p. Považských strojárňach v Považskej Bystrici začala v roku 1962. Hlavným rozdielom medzi ním a nemenej úspešným modelom Pionier boli konštrukčné zmeny, ktoré umožňovali prepravovať až dve osoby. Ďalšími novinkami a úpravami sa z motocykla stal úspešný vývozný artikel. Výrazne sa znížila hlučnosť, nádrž sa z prednej časti presťahovala do priestoru pod sedadlom (zvýšil sa jej objem o dva litre na 5,5 litra), obidve kolesá boli odpružené. Od roku 1964 sa začalo s výrobou aj športovej verzie „nulapäťky“. Bola určená predovšetkým na vývoz.
Motocykle pre poštárov
Kanada si napríklad vyžiadala na Jawu 05 smerovky, plexisklový štít a mierne zvýšený výkon. Do USA sa navyše montovali ešte rovné riadidlá a spätná zrkadlá. Nóri a Gréci si vyžiadali jednomiestne prevedenie Jawy 05. V Grécku na našich motocykloch jazdili predovšetkým poštári.
Každé štyri minúty jeden motocykel
Oskútrovaný ľudový motocykel Jawa 50, typ 05 sa vyvážal do 65 štátov. Na jeho výrobnej linke pracovalo 50 mladých ľudí a každý z nich mal iniciatívu zlepšovateľa. Z tejto linky vychádzal vždy po štyroch minútach jeden kompletný motocykel.