Rok 1949: Trnavský drak dosahoval vyše 130 kilometrovú rýchlosť
Ulice slovenských miest v povojnových rokoch neboli preplnené automobilmi ako dnes. Obyvatelia Trnavy sa však môžu obdivovať pretekárske auto, ktoré pripomína starú formulu.
Konštruktérom prototypu závodného automobilu bol trnavský motorista Ján Krajčovič, ktorý bol vo svojom okolí veľmi známy odborník na motory a automobilové konštrukcie. Tomuto koníčku sa venoval celý život, pričom autá mu boli aj obživou. Pracoval totiž ako autodrožkár teda po novom taxikár.
Automobilový nadšenec, bývalý pretekár a zberateľ motocyklov Jozef Fitoš hovorí, že tento vynikajúci odborník na automobily patril do starej gardy motoristov v Trnave.
„Bol známy ako veľmi dobrý pretekár, ale i opravár áut. Venoval sa nielen osobákom, ale opravoval aj malé nákladné autá. Odtiaľ asi pramenia aj jeho vedomosti o motoroch a konštrukciách,“ vysvetľuje Fitoš.
Motorista Ján Krajčovič bol konštruktérom prototypu dvojmiestneho závodného automobilu, ktorý dostal prezývku Trnavský drak. Auto vzniklo niekoľko rokov po vojne a dosahovalo vraj rýchlosť viac ako 130 kilometrov za hodinu.
Drak mal aerodynamický tvar, odkrytú kabínu vodiča a trochu pripomínal starý typ pretekárskej formule. Automobil bol vybavený štvorvalcovým motorom KDF nemeckej výroby s objemom jeden liter. Tento výrobca motorov bol v 40. a 50. rokoch minulého storočia významným dodávateľom motorov do automobilového priemyslu.
„Jeden môj známy mi raz telefonoval, že kúpil dom a upratoval starú šopu, kde našiel množstvo starých súčiastok a časopisov. Vybral som sa tam a našiel také motoristické časopisy, ktoré som nepoznal. Boli však už dosť znehodnotené. Vtedy som sa dozvedel, že tento dom kedysi patril známemu trnavskému pretekárovi a konštruktérovi Jánovi Krajčovičovi,“ spomína Jozef Fitoš.