Sekcia

Rok 1968: Košičan chcel zdolať tatranský štít na motorke

Začiatkom októbra 1968 je Karol Lohay pripravený na svojej terénnej motorke zdolať Kriváň.

FOTO: Špeciálne pneumatiky so silným drapákovým vzorom umožnili Karolovi Lohayovi výstup až do výšky 1800 metrov. Foto: Archív TASR, autor G.Bodnár, 10.júna 1968.

 

Prvý raz v histórii sa pokúsil športový terénny motocyklista Karol Lohay z Košíc na svojej Jawe vyjsť na na jeden z najväčších štítov vo Vysokých Tatrách. Jeho stoj Jawa Cross 9O cm3 sa sériovo vyrába v Považských strojárňach.

 

FOTO: Posledný úsek, kam sa ešte dostali sprevádzajúce vozidlá, potom už ostalo všetko iba na jazdcovi a jeho stroji. Foto: Archív TASR, autor G.Bodnár, 10.júna 1968.

 

„Predpokladom zdolania 2494 m vysokého štítu boli špeciálne drapákove pneumatiky československej výroby,  ľahká konštrukcia stroja a jeho maximálny výkon.  Silné korene kosodreviny, skaly a prudký svah kládli na jazdca a stroj maximálne požiadavky,“ uvádza sa v agentúrnej správe z roku 1968.

 

FOTO: Karol Lohay na motocykle pod úpätím Kriváňa, po niekoľkých kilometroch sa musel vzdať pokusu pokoriť Kriváň. Foto: Archív TASR, autor G.Bodnár, 10.júna 1968.

 

Po viac ako hodinovom boji pri výstupe došlo k pádu jazdca a stroja. Pri páde sa prederavila benzínová nádrž a jazda sa skomplikovala. Nakoniec jazdec po zrelej úvahe, ukončil experiment, ktorého cieľom bolo zdolanie tohto vysokohorského štítu a výstup sa skončil vo výške 1800 metrov na svahoch Kriváňa.

 

FOTO: Karol Lohay na motocykle pod úpätím Kriváňa, po niekoľkých kilometroch sa musel vzdať pokusu pokoriť Kriváň. Foto: Archív TASR, autor G.Bodnár, 10.júna 1968.