Sekcia

Rok 1996: Začínajú raziť tunel pod Braniskom

Tunel bude súčasťou východnej diaľnice D1. Nahradí náročný prechod po serpentínach horského priechodu Branisko na štátnej ceste I/18.

 

     "Zmluvný termín začiatku razenia prieskumnej štôlne na stavbe diaľničného tunela pod Braniskom bol pre Banské stavby Prievidza a. s. 1. jún. Na stavbu však nastúpili už 6. apríla. Kým nenarazili na pevnú skalu musia raziť klasickou tunelárskou metódou s plnou banskou výdrevou.

     Zo začiatku postupovali len 1 m za deň, pri rozbehnutí prác z oboch strán Braniska (v polovici apríla 1996 razili len zo západnej strany) v tvrdej hornine predpokladali postup až 10 m na deň. Celú štôlňu 4800 m dlhú majú vyraziť podľa zmluvy do konca roka 1997. K 18. aprílu mali vyrazených prvých 14 m štôlne", uvádza archívna správa TASR.

Na snímke bagrovanie výjazdovej cesty z plošiny, aby autá mohli odvážať zeminu mimo verejnej komunikácie (východná strana). Foto: archív TASR, autor S. Písecký/18. apríla 1996

 

     "Zákazku na razenie prieskumnej štôlne stavby diaľničného tunela na diaľnici D1 pod Braniskom získali Banské stavby a.s. Prievidza. Výkop a spevnenie pracovných priestorov pre ne na západnej strane robí Váhostav Žilina a na východnej strane Hydrostav a.s. Bratislava, závod Komárno.

     Keďže priestor vyhĺbený podľa projektu na východnej strane je v mäkkej zemine, Banské stavby požadujú jeho predĺženie až po pevnú horninu, v ktorej sa dá raziť tunel. Preto sa hydrostaváci zdržia na stavbe dlhšie ako predpokladali a budú musieť vyťažiť podstatne viac zeminy ako doterajších 75 tisíc m3", píše sa v archívnej správe TASR.

Tunel pod Braniskom - začiatok výstavby. Pohľad na nástupnú plošinu od obce Široké. Foto: archív TASR, autor S. Písecký/18. apríla 1996

 

     Tunel Branisko začali stavebné firmy raziť zo západnej strany 23. mája 1997, z východnej strany 29. júna 1997. Raziace práce sa naplno rozbehli v auguste 1997 a trvali dva roky. Tunelári z východnej a západnej strany sa stretli 27. apríla 1999 o 15.32 h. Priemerná dĺžková odchýlka východnej a západnej razby tunela bola 1,7 centimetra (cm), výšková 1,4 cm a smerová len 1,1 cm. (Podľa noriem je povolená odchýlka do 10 cm.) Razená časť vytvára trasu v tvare "S" s dvoma protismernými oblúkmi s polomermi 3500 a 2200 metrov (m) v stúpaní smerom na východný portál.

     Tunel Branisko meria 4822 m, jeho razenie trvalo 23 mesiacov, priemerný denný výkon v razbe bol 3,6 m. Branisko sa razilo z dvoch strán. Zo západného portálu, nachádzajúceho sa nad obcou Korytné vo výške 542 m, ho razili Banské stavby Prievidza, z východného portálu, nachádzajúceho sa pri obci Široké vo výške 451 m, Združenie Spiš, ktoré tvorili firmy Želba, URAN PRES a Geotechnik. Zhotoviteľov zastrešovala Vodohospodárska výstavba Bratislava.

       Prvý diaľničný tunel na Slovensku - Branisko slávnostne prerazili 1. mája 1999 za účasti vtedajšieho predsedu vlády SR Mikuláša Dzurindu. Do skúšobnej prevádzky bol tunel uvedený 29. júna 2003.

Predáci baníkov z firmy Bespa a. s. Prievidza, ktorí razili prieskumnú štôlňu pod Braniskom z východu na západ sa pozdravujú počas prerážky. Spojenie dvoch banských diel sa uskutočnilo 18. decembra 1997. Vľavo predák raziaceho štítu Wirth Richard Ťažký, vpravo predák skupiny baníkov pracujúcich klasicky pomocou trhavín Štefan Barci. Foto: archív TASR, autor M. Kapusta/18. decembra 1997