Rok 1949: Premiéra slovenskej národnej opery Krútňava
Dňa 10. decembra 1949 sa v Slovenskom národnom divadle rozohral príbeh prvej slovenskej národnej opery Krútňava. Jej autorom bol hudobný skladateľ Eugen Suchoň. Titulné úlohy spievali Margita Česányiová, Štefan Hoza a František Zvarík.
Krútňava je najznámejšia a najhranejšia slovenská opera. V zahraničí ju hrávali aj pod názvom Katrena, podľa mena hlavnej predstaviteľky.
Nový štát potrebuje národnú operu
Po vzniku Slovenskej republiky v roku 1939 vyvstala naliehavá úloha dodať novému štátu reprezentatívne operné dielo. Dovtedajšie opery slovenských skladateľov J. L. Bellu Kováč Wieland, či M. F. Bystrého Detvan neboli pre tento účel vhodné. A tak si v roku 1940 vtedajší vládny komisár Slovenského národného divadla Dr. Úradníček pozval básnika Jána Smreka, literárneho vedca Andreja Mráza a hudobného skladateľa Eugena Suchoňa na stretnutie, aby ich oboznámil s výzvou na vytvorenie slovenskej národnej opery.
Dopomohla náhoda
Suchoň mal už v tom čase za sebou úspešne odprezentované a ocenené diela Baladická suita (1934-1936), Žalm zeme podkarpatskej (1937-1938) i hudbu k historickej hre I. Stodolu Kráľ Svätopluk. Vedel, že potrebuje veľmi dobrú predlohu, ktorá by bola základom skutočne moderného diela. Rozhodoval sa medzi Stodolovou Bačovou ženou i Hviezdoslavovou Hájnikovou ženou. Náhoda však chcela, že na liečebnom pobyte v kúpeľoch Korytnica sa dostal k novele Mila Urbana Za vyšným mlynom. Natoľko ho zaujala, že ešte počas tohto pobytu vypracoval základnú osnovu budúcej opery. Dielo komponoval od roku 1941. Najprv zložil hudbu a až potom napísal Libreto. Spolupracoval na ňom s operným spevákom Štefanom Hozom, režisérom Jánom Jamnickým a básnikom Jánom Poničanom.
Najlepšia opera po 2. svetovej vojne
Krútňava je dramatickým príbehom zo slovenskej dediny. Príbeh "hriechu a odpustenia" pozostáva zo šiestich obrazov. Typická zápletka lásky dvoch mužov k jednej žene, vražda soka zo žiarlivosti, svadba, narodenie dieťaťa, ozývajúce sa svedomie a smrť hlavného hrdinu v ovzduší zmierenia a odpustenia. Premiéra v bratislavskom SND 10. decembra 1949 i jej uvedenie v máji 1950 na hudobnom festivale Pražská jar mala u obecenstva i hudobnej kritiky veľký úspech. Hlavné úlohy v nej odspievali Margita Česányiová - Katrena, Štefan Hoza - Ondrej Zimoň a František Zvarík - starý Štelina. Bola to najlepšia opera v povojnovej ére Československa.
Cenzúre prekážal Boh
Päťdiesiate „ideologické“ roky, kedy boli podrobovaní kritike všetci a všetko a všade sa hľadal „ triedny nepriateľ“ postihli aj národnú operu. Objavili sa výhrady, formulovala ich vplyvná kritička Zdenka Bokesová, že Krútňava je príliš kresťanská. Krútňavu tak stiahli z repertoáru a podrobili ju „verejnej diskusii“. Suchoňa predvolali na ÚV KSS kde podmienili jej ďalšie hranie v divadle ideovým prepracovaním. Skladateľ sa dlho bránil, paradoxne ešte v roku 1951 získal za slovenskú národnú operu štátnu cenu 1. stupňa. Nakoniec ho k prepracovaniu Krútňavy prehovoril český dirigent Zdeněk Chalabala, ktorý bol Suchoňov veľký priaznivec. Prepracovaná verzia Krútňavy mala premiéru 5. decembra 1952.
Hriech a odpustenie strieda zločin a trest
Skladateľ bol donútený zmeniť záver opery – Katrenin syn sa stal vnukom dobrého Štelinu a nie synom zločinca Ondreja Zimoňa. Pretextoval mnohé pasáže, ktoré mali náboženský obsah a potlačil nábožnosť starého Štelinu. V takejto verzii sa potom opera hrávala doma i v zahraničí. SND ju naštudovalo v rokoch 1952, 1965 a 1978. Košické divadlo ju hrávalo v rokoch 1953, 1965, 1976 a 1996. Divadelná scéna v Banskej Bystrici ju mala na programe v rokoch 1963, 1972 a 1988.
Pôvodná verzia až po 50 rokoch
Začiatkom 60. rokov minulého storočia, keď sa politická atmosféra trochu uvoľnila, uviedli už iba čiastočne cenzurovanú operu Krútňava na javisku opery v Banskej Bystrici (1963). Vrátili jej pôvodný záver, avšak zmienky a odvolávky na Boha, spomínanie hriechu a farára boli stále zakázané. Až rok 1999 odstránil zásah cenzúry do tohto diela.